Koude tocht langs gletsjers en fjorden - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu Koude tocht langs gletsjers en fjorden - Reisverslag uit Punta Arenas, Chili van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu

Koude tocht langs gletsjers en fjorden

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg An en Piet Helling

31 Januari 2013 | Chili, Punta Arenas

Hallo allemaal,

Momenteel varen we bij Chili, door het Beagle Canal. Wij zitten in het zogenaamde Crow's Nest (een soort grote cockpit waar je boven de decks zit, net onder de stuurbrug). Vanaf deze plek op het schip heb je zicht aan beide kanten van het schip en dat is geweldig. We varen door een kanaal met aan weerszijden grote bergen vol ijs en sneeuw. Het is erg onherbergzaam, vol fjorden en gletsjers.

Fantastisch om mee te maken dat zo'n enorm schip bij een van de grootste gletsjers draaide zodat je van alle kanten het wonder kon aanschouwen. Het is koud en guur en een woest omgeving, heerlijk om vanuit je warme hut te bekijken.

Onze eerste stop in Chili was Punta Arena. Met tenders zijn we van boord gegaan. Erg spannend met zo'n onrustige zee! Het was koud en er stond een straffe, koude wind. Aan land hebben we een hobbeltocht van een uur gemaakt naar de pinquins, wat een lollige beestjes. Je zag ze overal. Het zijn net konijnen, ze graven holen en zijn altijd met een koppeltje op stap.

Daarna zijn we op advies van onze gids naar een wel heel bijzondere "villawijk" geweest. Het was een super grote begraafplaats met enorme mausoleums. Waar onder andere de laatste plaatselijk indiaan was bijgezet die zijn rasgenoten wilde behoeden voor algehele uitroeiing.

Het leven aan boord is ook nog altijd even afwisselend. In Montevideo kregen we een nieuwe kapitein aan boord. Een dame met een enorme bilpartij (foto's volgen).

An geniet nog elke dag van haar Spaanse lessen. Ik heb inmiddels nauwe banden aangeknoopt met een gitarist. Af en toe krijg ik wat lessen van hem, dus ik heb goede hoop dat ik volgende jaar met kerst ook Stille Nacht op de gitaar kan spelen!

Helaas blijft het lastig om Internet verbinding te krijgen. Ik kan dan ook niet iedereen persoonlijk bedanken voor de leuke reacties naar aanleiding van de nieuwsbrieven, vandaar dat ik dat hierbij even doe.

Dit was het weer voor dit moment.

Tot gauw maar weer allemaal!

Liefs Piet & An

P.S. nog even een berichtje voor Wim. Helaas konden wij vanwege de enorme golven niet met de tenders naar de Falklands. Ik heb dus niet ter plekke kunnen onderzoeken of er een mogelijkheid is voor het opzetten van een schapenfarm. Voorlopig moeten we ons maar tevreden stellen met de Ermelose Schaapskooi.

• 01 Februari 2013 - 04:22

Beurt En Alex Van Heeringen:

Lieve An en Piet,

Leuk om te lezen hoe jullie genieten van jullie fantastische reis. Bij het lezen hoor ik Piet praten, vol enthousiasme en vol met humor. Een leuk reisverslag.

Geniet met volle teugen en we kijken uit naar jullie komende reisverslag.

Veel liefs,

Alex en Beurt

• 01 Februari 2013 - 08:02

Willem En Desiree:

Lieve An en Piet,

Dat moet een interessant gebeuren zijn geweest. En wat een contrasten wat jullie allemaal meemaken.
    Ook fijn te horen dat je de gitaar weer oppakt. Willem droomt nog altijd over "de Calle Nabucco forevers" als duo met Piet!. Hij is ook nog volop aan het oefenen.

Wat betreft die Schapenfarm. hier achter de Calle hebben we ook nog een mooi veldje!.

We kijken uit naar jullie volgende verslag en Willem kijkt al uit naar de foto's van de nieuwe kapitein met haar
    "gevolg".

Tres besos van Willem en Desiree.

P.S. Leve de Koningin!!!.

• 01 Februari 2013 - 11:41

Willem:

lieve luitjes,

wat een reis en een belevenis om nooit meer te vergeten.
    wij hopen dat an het spaans goed beheerst, want bij thuis
    komst zal ik haar overhoren. piet en an geniet ervan met volle teugen en doe de kapitein met haar grote bilpartij vooral de groeten. vol verwachting wacht ik op de foto's.
    heeeeel veeeeel plezier en de groetjes van ria en mij.

LEVE DE KONING!!!!!

• 03 Februari 2013 - 17:35

Wim Vd Berg:

Ik ga volgende week zelkf wel even bij Fallkland langs.

• 04 Februari 2013 - 09:52

Peter En Kitty Van Der Helm:

dag lieverds, wat een verrukkuluke verhalen. we lezen ze graag.
    als je nu de accordeon had meegenomen was je ook een stukje vooruit gekomen, maar als je maar leut hebt, en dat hebben jullie en An gaat voor Spaans, geweldig. bedankt we even mogen meereizen. liefs Peter en Kitty

• 05 Februari 2013 - 08:58

Jan (CH):

Leuk zeg - krijg zin om ook met pensioen te gaan.

• 06 Februari 2013 - 11:12

Fred Roest:

Beste An en Piet,

Wij Shanty koor Ermeluiden willen graag scheepsliederen kosteloos komen zingen.
    Behalve Engelse- hebben wij ook Iere liederen in ons reportoire.
    Het lijkt ons wel wat, om voor een internationaal gezelschap, te zingen!!!

Vooral als jullie varen naar een tropisch gebied, bijv. Hawaï en het Zuiderlijk halfrond.
    Het weer is hier bar en boos, dus het klimaat speelt een belangrijke rol, om naar jullie te gaan.
    Piet, gooi je charme in de strijd, bij de kapiteijn en nodig ons uit voor een onvergetelijk optreden.

Onze echtegenotes laten wij thuis. (onder protest) Van Len heb ik al toestemming.

Groeten, Len en Fred