Zonnig Curaçao en Barbados - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu Zonnig Curaçao en Barbados - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu

Zonnig Curaçao en Barbados

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg An en Piet Helling

09 April 2013 | Curaçao, Curaçao

Hallo allemaal,

Curaçao, wat een zandbak lijkt dat uit de verte, kom je dichterbij dan wordt het steeds mooier en als dan de details zichtbaar worden, dan weet je niet wat je ziet! Wat een pareltje, een gekleurde parel dan, want de huizen/gebouwen hebben de gekste kleuren. Prachtig gezicht en je kunt er gewoon met onze Nederlandse taal terecht, maar niet met de euro!!!! De Antilliaanse gulden of Amerikaanse dollar is de gangbare valuta. En de prijzen vielen ons ontzettend mee in vergelijking met de voorgaande steden.

Allereerst weer een rondtour door de binnenstad gemaakt. Prachtige huizen/gebouwen gezien. Maar ook veel bouwvallen, daar ging mijn hart wel sneller van kloppen! Maar mijn verstand waarschuwde me om die gedachten snel van me af te zetten! Dus meteen uit mijn hoofd gezet!

's Middags met andere gasten naar een prachtig strand geweest. Mambo Beach dat naast van der Valk ligt. Voor 5 dollar p.p. bracht de chauffeur ons daar en om 15.30 uur kwam hij ons weer ophalen, ook weer voor 5 dollar p.p.

Wat een prachtig strand, absoluut het mooiste strand dat wij gezien hebben. Ook gesnorkeld, de mooiste vissen om je heen, fantastisch!

En wij hebben eindelijk SATEETJES gegeten op de beach! Dat was smullen geblazen! Na al die Tandoorie- potverdo...! De Indiase keuken is wel erg sterk aanwezig hier aan boord. Behalve het restaurant dat is perfect, veel steaks en regelmatig een lobstertje maar bij de snelle hap is de Indiase smaak erg aanwezig. Wij gingen dus helemaal uit ons dak!

Om 15.30 uur gingen wij richting parkeerplaats. De chauffeur was nergens te bekennen. Een poosje later komt er een net zo’n busje aangereden. Wij dachten dat is ‘m. Wij wilden eerst nog even langs Appie Happie en de anderen wilden ook nog alkoholica inslaan. Ja, ja, ja geen probleem zei de chauffeur.

De Appie Happie heeft ook satésaus en kroepoek/emping etc, dus kunnen we ons eigen maaltje aan boord maken.

Na verloop van tijd bij het schip aangekomen. Toen was het moment daar dat we af moesten rekenen. Oh oh, foute boel! Het bleek niet dezelfde chauffeur (ze lijken ook allemaal op elkaar!). Deze vroeg het 4-voudige van wat wij hadden afgesproken. Nou toen hebben wij kennisgemaakt met de Engelse mentaliteit. Een van de gasten, maakte zo’n stennis, hij wierp de chauffeur het geld toe (veel te weinig). Wij hebben met de goede tak van de Engelsen geprobeerd de chauffeur te overreden dat dit wel erg gortig was. Maar het was ook onze eigen schuld, we hadden de deal moeten maken voordat we instapten. Dus wij en de goede Engelsen hebben die man maar betaald wat hij vroeg. Hij begon alsmaar: met zo’n groot schip overal heen en een arme chauffeur in de kou laten staan! Ja ja, ons gewoon een poot uittrekken zul je bedoelen!

Al met al, Curaçao, een prachtige eiland met de mooiste stranden, maar niet om te wonen.

En dan na een zeedag: Barbados in zicht. Ook hier 's morgens meteen een eilandtour. Toch wel wat anders dan ons Curaçao-tje. Dat is in vergelijking met Barbados, veel vrolijker, netter en ook minder armoedig. Vooral die kleurrijke gevels van de huizen in Curaçao, staan sterk in contrast met de veelal armoedige huisjes hier. De kleurrijke gevels van Curaçao zijn door een overijverige rijksambtenaar die grote invloed heeft in een verffabriek, bewerkstelligd, dat verklaart veel! Belangenverstrengeling!

Natuurlijk zijn hier ook prachtige huizen/gebouwen, maar toch minder. Over het eiland met de bus. We zaten erg krap. Normaal 2 persoons zittingen, maar deze bussen waren 1,5 persoon. Als je de pech had aan het gangpad te zitten, dan wiebelde je grotendeels op je linkerbilhelft. De bevolking hier hebben over het algemeen een “ derrière” waar je niet omheen kunt. Maar als je de bussen door de stad ziet dan begrijp je ook waarom. Zo creëer je wel meer plek als je moet staan, je gooit gewoon je derrière in de strijd!

Het landschap is hier ook wel veel ruiger dan op Curaçao, met ook wel mooie stranden. Het oostelijk gedeelte is “very rough” wat de golven betreft. Maar ook prachtige baaien oa.de Badsheba Beach.

Natuurlijk hebben wij een kerk bezocht. Met vele graven vooral van rijke herenboeren. De kerk was erg sober ingericht. De Engelse invloeden zijn nog duidelijk merkbaar als je dit godsgebouw binnengaat, aan de buitenkant heeft het veel weg uit een horrorfilm.

's Middags nog gesnorkeld in een baai waar wij tussen de schilpadden zouden zwemmen. Helaas veel gezien, behalve schildpadden.

Daarna terug naar ons schip, omdat het op Barbados nog lekker warm is werd hier een groots “Sail Away” georganiseerd. Niels, de Cruise Director gaf het goede voorbeeld, alles en iedereen was met Engelse vlaggetjes uitgerust en het entertainmentteam onder leiding van Niels gaf een show ten beste. Fantastisch, erg professioneel en afgesloten met het zingen van het Engelse volkslied vervolgden wij de tocht naar onze laatste bestemming Porto Delgado.

Tot het volgende en bijna laatste verslag!

Liefs Piet en An

• 09 April 2013 - 19:23

Willem En Desiree:

Lieve An en Piet,

Weer een geweldig verhaal! Ook voor Willem was het een feest van herkenning daar hij 5
    Jaar op Curacau heeft gewerkt en gewoond.
    Hij is inderdaad blij dat hij nu hier in Spanje woont en niet aldaar; alhoewel alle landen voors en tegens hebben.

Succes met de laatste trip.
    Wat zal het raar zijn als het dan ineens over is!
    Maar jullie zijn nog fit genoeg dus er zullen vast nog wel meer tripjes in het verschiet zitten!

Tres besos van Willem en Desire

• 10 April 2013 - 11:13

Coby En Wim:

Hoi An en Piet,

Prachtige foto's weer. Ik was vooral benieuwd naar deze eilanden: Barbados omdat ik daar altjd naar toe wilde toen ik Zuid-Amerika woonde, maar nooit ben geweest; en Caracao omdat ik dat alleen kende bij nacht (tussenlanding) en nog niet overdag heb gezien. Ik weet ook nog wel dat ik in het begin toen ik in
    die contreien met veel donkere mensen woonde, ook dacht dat alle negers op elkaar leken. Maar na een paar weken wist ik wel beter. Ik lees net vanmorgen een artikel in de krant over niet-blanken die vinden dat blanken allemaal zo op elkaar lijken. Jullie doen aardig je best om straks in Ermelo flink te verschillen van de autochtonen hier. Overigens, vraag een veeboer eens of al zijn koeien op elkaar lijken. Hij houdt ze feilloos uit elkaar en geeft ze ook namen.
    Blijkbaar komt ook aan alle plezier een eind. We zijn nog erg benieuwd naar jullie Azorenervaring. Wij overwegen nl. daar dit jaar onze vakantie door te brengen. Als je een aardig klein hotelletje ziet daar, horen wij dat graag na jullie (behouden) thuiskomst.

Tot ziens thuis,
    Coby en Wim

• 12 April 2013 - 22:41

Wil En Oswald:

Lieve An en Piet
    Het was weer erg leuk om alles te lezen. Hier in Ermelo zijn ze allemaal erg benieuwd , Vandaag had ik Henk de weduwnaar op visite en met hem ben ik alle buren even langs geweest,dus ook bij Barend en Lenie vonden ze wel leuk . Komende week nog druk om de rest uit huis te halen en maandag is de overdracht van zijn huis dus die was snel verkocht. Lieve An en Piet welkom thuis en nog een goede reis verder en een behouden thuiskomst. groeten van ons, een dikke knuffel van Max.