Laatste haven Ponta Delgada, Azoren - Reisverslag uit Azoren, Portugal van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu Laatste haven Ponta Delgada, Azoren - Reisverslag uit Azoren, Portugal van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu

Laatste haven Ponta Delgada, Azoren

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg An en Piet Helling

12 April 2013 | Portugal, Azoren

Hallo allemaal,

In alle vroegte, 8.45 uur in de bus met een miezerig regentje en een totaal vreemde temperatuur. Lange broeken, jassen aan, dat is wel even wat anders dan een korte broek! Weer een rondtoer gemaakt en daarbij ook een bezoek aan een ananas kwekerij onder glas gebracht. Oftewel een glastuinbouw in Ananas. Heel bijzonder. Het eiland staat vol van al die kassen. De export is grotendeels op Engeland gericht.

Er wordt ook veel likeur van gebrouwen en natuurlijk, dat kon niet uitblijven, er moest geproefd worden om 9.45 in de morgen. Geen straf, hik, hik. En daarna de bus weer in, helaas moeders was nergens te bekennen, dus ik verontschuldigde mij en ging haar zoeken… en ja hoor!!!! Wij hebben wel naam gemaakt:"the Dutchies"!

Toen een tocht door de bergen gemaakt. Het landschap heeft veel weg van Oostenrijk op een druilerige dag. En boven in de bergen een prachtig meer, met ijskoud water. Het is in deze streek erg vulkanisch, daar wordt goed gebruik van gemaakt. Kris kras pijpleidingen door het landschap. Op 800 meter diepte is het water 200 graden, daar wordt elektriciteit mee opgewekt. Ook de restwarmte 80 graden wordt benut. Dus lekker voordelig.

Trouwens het is weer heerlijk om met de euro te kunnen betalen. De prijzen zijn hier ook aanmerkelijk gunstiger dan alle andere plaatsen tijdens onze reis.

Om hier de vakantie door te brengen geeft wat problemen, allereerst er zijn weinig hotels en de vliegreis is vrij kostbaar. Maar misschien dat de andere eilanden gunstiger zijn.

In de zomer zal het hier beslist prachtig zijn. Er groeien hier ontzettend veel bloemen en planten, hortensia’s, aronskelken en gember, gember en nog eens gemberplanten. Dat is de chinezen aan te rekenen. Zij hadden gember uit hun thuisland meegenomen en nu is het niet meer uit te roeien en tiert het hier welig. Maar ’s zomers zal het een prachtig gezicht zijn al die prachtige blommen.

Gelukkig klaarde het weer op en het zonnetje kwam er lekker door.
’s Middags zijn wij het centrum van het stadje ingegaan, de boot lag vrijwel bij het centrum, dus lekker dichtbij. Een prachtig stadje met vrij lompe huizenbouw, maar met sierlijke ornamenten, krullen en lijsten. Natuurlijk ook vele kerken bezocht, prachtig van binnen met veel goudbeslag en mooie schilderingen. Een en al pracht en praal. Buiten de stad hebben de mensen het gemiddeld genomen heel moeilijk, veel werklozen en armoede vooral onder de ouderen.

Een prachtig gerestaureerde fort met alle denkbare wapentuig uit de “ww 1”en ‘ww 2” hebben wij daarna bezocht. Toen was het weer tijd om het ruime sop te kiezen, op weg naar huis.

Wij verlangen er nu wel naar, het was mooi, prachtig geweest, veel gezien en genoten. Straks moeten wij weer voor ons eigen potje koken. Lekker, verheug me erop!

Verlang nu een lekkere Hollandse pot, bijvoorbeeld spruitjes, goed doorgekookt dat je ze lekker door het hele huis ruikt en dat met een heerlijke gehaktbal met zo’n lekker sjuutje. WATERTANDEN!!!!!

Lieve luitjes, enorm bedankt voor al jullie leuke reacties en mails, dat heeft ons erg goed gedaan uit het thuisland zoveel betrokkenheid te mogen ontvangen. An en ik hopen jullie spoedig te ontmoeten.

Ook dank aan P & O die ons dit geboden heeft (helaas tegen betaling), de geweldige service en coördinatie. Vooral captain Sarah verdient echt een pluim (neee niet daar…!!!) zij stond haar mannetje!!!

En hierbij ook een woord van dank aan Allianz die dit mogelijk heeft gemaakt en op tijd mijn uitkering heeft waargemaakt (moest er wel 30 jaar op wachten!!)

WE SEE YOU!!! ANN and PETE ( An en Piet uut Aermelo)

• 12 April 2013 - 16:25

Willem En Desiree:

Lieve luitjes,

Nou dat acclimatiseren is dus nu ook begonnen.

Nog heel even en dan zijn jullie weer fijn thuis en kunnen jullie weer lekker verder genieten van alles wat "thuis" ook weer zo geweldig maakt; kinderen, kleinkinderen, moeder,
    Vrienden en ja zelfs die gehaktballen!

Alvast welkom thuis! En we hopen dat we jullie hier in Spanje ook weer snel kunnen begroeten,
    Zoals beloofd trakteren we jullie op een lekkere lunch bij Rebate!

Hasta pronte y tres besos de Willem en Desiree

• 12 April 2013 - 17:14

Peterenkittyvanderhelm:

dit iS het eerste mailtje wat ik schrijf op onze nieuwe computer ('n nachtmerrIE om te instaLleren) maar deze komt naar jullie toe. het heeft wel wat. Jammer dat jullie je laatste bezoekje niet zulk mooie weer hadden, maar dan kan je er vast aan wennen, alhoewel momenteel hebben we niets te klagen
    Kunnen wij jullie weer tegenkomen in het dorp, kan ik jullie weer langs zien fietsen wat een weelde, dat jullie zo'n trip hebben kunnen maken en daar zo van hebben genoten en dat heerlijk met ons hebben kunnen delen.
    want het was telkens weer leuk om te lezen. TOT ZIENS EN EEN DIKKE KUS VAN PETER EN kITTY

• 12 April 2013 - 18:08

Coby En Wim:

Beste Ann en Pete,

Drie maanden niet in Ermelo en gek is het: ik heb van niemand de vraag gekregen: "Waar zijn die An en Piet toch, ik heb ze al zo lang niet gezien". Alsof jullie niet in het dorp gemist werden. Maar dat zal bij kinderen, kleinkinderen en oma Helling we l ander zijn. Die zullen vast wel blij en ontspannen ademhalen als jullie weer heelhuids thuis zijn. Wat is overigens de ontschepingshaven? Weer Southamton?
    Overigens, Piet, hoort een pluim op een hoed, daar is toch niks mis mee. Een veer kun je ook wel ergens anders in steken. Nog veel plezier voorde rest van de reis. Tot ziens.

Coby en Wim

• 12 April 2013 - 19:59

Menke:

Hoi An en Piet.

Ik heb jullie reis met veel interesse en vooral plezier gevolgd. Piet kan zo leuk schrijven, dat ik heel wat afgelachen heb. Wat zullen jullie moe zijn van alle indrukken. Pff, wat is er veel aan jullie voorbij gekomen.
    Wat lijkt het me geweldig om zoveel van de wereld te mogen zien.
    Maar na 3 maanden lang weg geweest te zijn, kan ik me echt wel weer voorstellen dat jullie de dagen aan het aftellen zijn en erg naar het thuisfront verlangen. Ik wens jullie nog een behouden thuiskomst.
    Tot ziens in Ermelo.

Lieve groetjes, Menke.

• 12 April 2013 - 20:38

Coby:

Lieve luitjes, fijn dat jullie zo fris en fruitig zijn gebleven,dat je uitziet naar spruitjes!
    ik eet ze liever niet.. Ons vakantieoog is juist gevallen op de azoren, dus zijn we heel blij met jullie foto's.
    wat me vooral bevalt, zijn die mooie barokke kerken, dat wildbreisel op die boom en het verroeste oorlogstuig :-) Of misschien toch liever de lavameren en de wilde natuur..
    In ieder geval, kom veilig thuis, ermelo wacht opjullie en wi erbij. Liefs!!

• 13 April 2013 - 00:05

Leen En Ingrid:

Hallo An en Piet.

Geweldig bedankt voor jullie schitterende verslagen. Geniet nog even van de luxe aan boord en kom heelhuids thuis.
    Wij hopen jullie gouw op ons nieuwe stekkie te kunnen ontmoeten.

Groeten,

Leen en Ingrid

• 14 April 2013 - 08:48

Marieke Kalle:

Lieve An en Piet.

.........WELKOM THUIS......

Heerlijk knuffelen met jullie kinderen en kleinkinderen, ze hebben jullie enorm gemist!

Dikke kus van Patrick- Britt -Mats- Marieke Xxxxxxx