Van Wellington, naar Napier en Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu Van Wellington, naar Napier en Auckland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van An en Piet Helling - WaarBenJij.nu

Van Wellington, naar Napier en Auckland

Door: Piet

Blijf op de hoogte en volg An en Piet Helling

15 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Lieve allemaal,

Het waren onvergetelijke dagen, elke dag een nieuwe haven en nieuwe avonturen. Hierbij in vogelvlucht de belevenissen van New Zealand.

Na de spectaculaire treinreis door Akaora, zetten wij voet aan wal in Wellington. Een prachtige moderne stad, waar het parlement zetelt.
Mooie gebouwen oud en nieuw door elkaar. Door de stad rond getoerd en met een kabelbaan naar een hooggelegen punt geweest, vanwaar we een prachtig uitzicht hadden.

In die stad hebben wij diverse tuinen bezocht. Dus over bloemen en planten kunnen wij je onderhand alles vertellen. Zelfs An vond het een beetje te veel van het goede. De rozentuinen uitgezonderd, die vond zij prachtig. Ik persoonlijk vind rozen niet zo geweldig, vooral in het veld niet. Altijd mankeert er wel wat aan. Maar goed ieder z’n voorkeur.

Dus Wellington was een bezoekje, koffie, cable-car, rozentuinen, botanische tuinen, grote gebouwen etc. De volgende dag naar Napier. Dat stond in het teken van de aardbeving van 1931. Alles is toen tegen de vlakte gegaan. In iedere kroeg en pub werd de film gedraaid. Alles was er op afgestemd, van souvenirs tot rondleidingen. Alles volledig in het teken van de ramp.

Maar het dorp is weer herbouwd en zo veel mogelijk in “schokvrije” constructies. Wij hadden helaas een gids die ons rondleidde, die van geen ophouden wist! Ik vroeg op een gegeven moment heel voorzichtig aan een van onze begeleiders of er ook een Coffee Brake in zat, hij dacht van wel. Nou helaas konden we het schudden! Die man bleef maar vertellen over de nieuwe plafonds. Als je er 3 gezien hebt dan weet je het wel. Wij gingen tot vervelends toe het hele dorp door. Ik heb er nog een stijve nek van.

Het hele dorp stond in het teken van de Arcadia. Oldtimers reden af en aan met de bootgangers, overal speelden dixieland bandjes. Heel bijzonder, maar helaas weinig tijd om zelf rond te neuzen. Maar gelukkig zijn we wel ingewijd in de plafonds van Napier. Dat hadden we niet willen missen!

Helaas bleven we maar een halve dag in Napier, toen vertrokken wij weer vroeg in de middag. Jammer, ik zal daar eens een hartig woordje met Sarah, de kapitein, over wisselen.

Toen stond Auckland op het programma. Een prachtige binnenkomst. Er lag nog een schuit van P&O aan de kade, The Sun Princess. Wat een mooi gezicht, twee van die enorme cruiseschepen in de haven.

Auckland is een enorm grote stad met 1,4 miljoen inwoners, en toch wonen er meer schapen dan mensen. In New Zealand is het aantal schapen 1 op 12; oftewel op iedere inwoner zijn er 12 schapen.

Hier komen onze vrienden, Maarten en Antoinette, die in Brisbane wonen ook aan boord. Zij vergezellen ons tot Honolulu, daar gaan wij samen bij Marijke, Maarten’s zus, op bezoek. Zij blijven daar dan nog een poosje en dan gaan wij verder.

Voor deze dag niets met elkaar afgesproken want er is zoveel te zien,
Dus na innig afscheid genomen te hebben van Pete (de visboer noem ik hem) en Irma, die weer terug gaan naar de UK, vertrokken wij stadswaarts.

Wat een stad, Maarten en Antoinette hebben hier 4,5 jaar gewoond dus die hadden ons al voorinformatie verschaft. Met een buskaart "Hopp on Hopp off“ door de stad en buitenwijken rond getoerd. De eerste stop was een museum over de Maori's. Fantastisch wat een volk. Wel erg oorlogszuchtig. Dat werd daar uitgebreid uit de doeken gedaan.

Prachtige lichaamsbeschilderingen en ook versieringen. Heel bijzonder.
De Maori War Dance werd voor ons opgevoerd. Fanatiek die lui, je zou er bang van worden. Gelukkig zaten wij hoog op de tribune.

Het museum is een groot prachtig gebouw met de wereldgeschiedenis in woord en beeld. Er stond o.a. een Spitfire en een Duitse V1. Mijn hart klopte gelijk sneller!

Daarna natuurlijk ook wat kerken bezocht. Parnell street met alleraardigste terrasjes in Victoriaanse stijl. Een mooie afsluiting van ons bezoek aan New Zealand.

Tot de volgende stop Pago Pago (spreek uit Pango Pango).

Liefs,

Piet & An

• 16 Maart 2013 - 08:22

Willem En Desiree:

Prachtig,prachtig. Hebben jullie je nog laten verleiden tot het zetten van een tatootje?

Veel plezier met het vervolg!. Lieve groetjes van Willem en Desiree

• 16 Maart 2013 - 09:55

Fred:

Als ik de mooie foto's zie en je beschrijvingen lees , krijg ik ook zin om te gaan!
    Piet heb jij nog aan de kapitein voorgesteld dat het Ermelo's Shanty-koor gratis wil komen zingen?
    In ieder geval maak je ons wel enthousiast om ook dit eens goed te gaan bekijken!!!

Hoe is het trouwens met je sport aktiiviteiten, zoals tennis aan boord, of is de reis al vermoeiend?
    In iedergeval nog veel plezier gewenst.

• 16 Maart 2013 - 11:20

Patrick En Marieke Kalle:

Hoi An en Piet! We genieten iedere x weer van jullie verhalen! Ik zeg vooral zo door gaan. Hier nog steeds saai weer, veel te koud, dus genieten jullie maar heerlijk van het mooie weer daar. Pat en ik zijn ook op de eilanden van Hawaï geweest ( Qaum, big island en Maui). Een vakantie om nooit te vergeten......
    Mats en Chris jr. moesten natuurlijk weer voetballen vanmorgen. Chris heeft 3-3 gelijk gespeeld tegen Horst en Mats gewonnen van Hierden. De mannen hebben net hun stoere verhalen gedeeld met elkaar! Ik had een goal gemaakt met een draaicorner, zegt Mats en Chris jr. stond wel met 3-0 achter en kwamen terug met 3-3 ha ha stoere mannenpraat. Nu zijn ze samen aan het gamen. En wij aan een Hollands bakkie, even opwarmen.
    Lieve vakantiegangers wij wensen jullie nog een top tijd daar en zien jullie in april..... gaat best wel snel nu. Dikke XXX Patrick, Britt, Mats en Marieke en ook een dikke knuffel van CHRIS JR alias aapie!

• 18 Maart 2013 - 21:08

Wim En Co:

Lieve luitjes!
    jullie verslagen zijn eenfeest van herinnering voor ons! wat hebben we daar genoten, vooral ook in Wellington..Maar wat een duizelingwekkend tempo hebben jullie en dat zonder koffie.. Misschien kun je het in een rustig tempo nog eens overdoen.Groeten aan Maarten en Antoinette en geniet lekker verder.
    Liefs van ons ! W&C